sobota 25. června 2011

Sýrová aféra




Už několik dní vládlo kouzelnickou společností veliké pobouření. Bleskobrk Rity Holoubkové slavil žně, několik rozhorlených kouzelníků doručilo protestní petici ministru kouzel. Letaxová síť byla zamořena nesnesitelným zápachem a bystrozoři byli jako obvykle v koncích. Nezbylo než na popud ministra povolat odborníka nad vše nejpovolanějšího, mistra lektvarů a bradavického profesora Severuse Snapea, který v mimořádně komplikovaných případech vypomáhal odddělení bystrozorů.
Ten se s precizností sobě vlastní pustil do práce. Nejprve zkoumal chemické složení puchu. Vůbec ho nepřekvapil organický původ. Zaskočila ho však lokalizace zdroje, a sice neznámá mudlovská obec Loštice někde v Merlinem zapomenutém koutě Střední Evropy, kde se vyráběl zajímavý, nelibě páchnoucí sýr, místními nazývaný olomoucké syrečky. Poté, co si pomocí kouzla osvojil zdejší komplikovanou řeč, se v převleku za pracovníka hygienické správy vypravil odhalit hříšníka.
K svému úžasu zjistil, že za zamoření kouzelnické letaxové sítě byl zodpovědný jeho bývalý učitel a emeritní bradavický profesor Horatio Křiklan. To si žádalo bližší průzkum. Že by starý Křik objevil něco nového, co jemu, nejlepšímu mistru elixíru, uniklo. A navíc nechtělo se mu předhodit milovaného učitele hysterické veřejnosti či pijavici Holoubkové, která by ho jistě obvinila z útoku na zdraví spoluobčanů. Tohle nemohl s klidným svědomím udělat, ať už pan profesor způsobil cokoli.
Proto poctil starého pána neočekávanou návštěvou. Křiklan byl evidentně zaskočen Snapeovou přepadovkou, ale Severus se s milým úsměvem vetřel dál. "Dobrý den, Horatio, měl jsem náhodou cestu kolem, a uvědomil jsem si, že jsem tě už dlouhou dobu neviděl, a tak jsem tady." Starý pán si netroufl odporovat, bylo veřejným tajemstvím, že jeho nejlepšího žáka pověřili vyšetřováním záhady zaneřádění letaxové sítě. Bohužel však neměl jeho špionážní zkušenosti, proto mohl jeho host vycítit zřejmou nervozitu, která provázela chování staršího lektvaristy. Ostatně měl k tomu důvod.
Než mohl Snapeovi nabídnout občerstvení, zvonek ohlásil další tentokráte očekávanou návštěvu. Jaké bylo Severusovo překvapení, když za dveřmi spatřil svého milence Harryho Pottera.
"Harry?" užasl. Jestli byl vyšetřující lektvarista překvapen, pak jeho partner vyhlížel na pokraji smrti děsem. "Ehm.... Severusi, co tady děláš?" Nyní musel Snape rychle zvážit další postup, protože dokud šlo jen o starého Křiklana, mohl k celé věci přistupovat profesionálně, ale v okamžiku, kdy pojal podezření, že se na činu podílí i jeho životní partner, bylo třeba postupovat mimořádně opatrně.
Situaci zachránil starší učitel: "Pánové pojďte přeci dál, nebudeme o celé věci diskutovat mezi dveřmi." Těmito slovy pozval oba návštěvníky do obývacího pokoje.
"Myslím, že nám všem pomůže doušek něčeho ostřejšího. Co vám mohu nabídnout? Koňak, whisky nebo naší ohnivou? Či skřítčí víno?" Poté, co je obsloužil, vyzval je: "udělejte si pohodlí přátelé, tahle situace si žádá důkladné vysvětlení," a zatímco jeho hosté pomalu popíjeli alkohol, začal vyprávět.

"Bohužel musím konstatovat, že ani kouzelnické vlohy mě v mém věku neochrání před potížemi, které s sebou nesou přibývající léta. Čím jsem starší, tím hůře snáším některé lektvary. Zjistil jsem, že problém spočívá ve zhoršené adaptaci mého organismu na mléčný cukr. Čirou náhodou, jsem objevil řešení svých nesnází. Jak jistě víš, Severusi, jednou z mých zálib je gurmánský folklor. Naštěstí mí přátelé o tom vědí a v dostatečné míře mě zásobují různými krajovými specialitami. A tak jsem objevil i tuto kulinářskou pozoruhodnost - Olomoucké tvarůžky, kterou mé útroby kupodivu snášely velice dobře. Zkoumal jsem tedy loštickou specialitu a zjistil, že její způsob úpravy laktózy lahodí mému organismu. Jenže zdroj této delikatesy byl pro mne v mém věku obtížně dostupný. Tehdy se u mne jako deus ex machina objevil pan Potter s poněkud ožehavými potížemi. Slovo dalo slovo a začala vzájemná spolupráce." Křiklan se náhle odmlčel, aby osvěžil své hrdlo douškem vody.

V nastalém tichu se Severus tázavě zadíval na Harryho, ten však rozpačitě sklopil zrak. "Víš, v poslední době jsem pozoroval návrat následků Malfoyvy kletby z poslední bitvy," přiznal se Harry. "Bál jsem se, nechtěl jsem, abys to zjistil," pokračoval nejistě.
"To mě považuješ za takového parchanta, který opustí manžela jen proto, že se mu nepostaví. U Merlinových vousů, Harry, vždyť i léčitelé od Svatého Munga měli problém vyléčit tu kletbu," hněval se Snape. Mladík stále studoval pestrý vzor koberce, ale pak si dodal odvahu:
"Ne, Severusi. Nikdy jsem si o tobě nemyslel nic špatného. Jen jsem...," zadrhl se, "prosím, pochop mě, bylo to tak těžké ..." "Ne, nechápu! V první řadě jsi měl přijít za mnou!" zlobil se Snape. "Asi bych to udělal, kdybych v té době nenarazil na pana profesora. Svěřil se mi se svými potížemi, jak je pro něj nesnadné obstarat si Olomoucké syrečky v dostatečném množství pro svůj výzkum,"vysvětloval mladík. "Uzavřeli jsme dohodu, já zajistím suroviny a on mi pomůže s následky kletby. Vím, že jsem ti měl o tom říci, ale když jsem pozoroval, jak roste má síla a výkonnost, nechtěl jsem ohrozit profesorův zdařilý výzkum."
"Milý kolego, nehněvejte se na svého přítele," vložil se do sporu Křiklan, "vždyť pomáhá na svět dobré věci, nové složení lektvarů ulehčí mnoha lidem." Snape se na něj zkoumavě podíval a v duchu uvažoval: "Horatio má pravdu, na to, aby se závěry vyrukoval, je ještě brzo. A navíc vzhledem k cenové dostupnosti suroviny a jejím zázračným účinkům na lidský organizmus bude nutné postupovat velice opatrně. Tohle přece nemůže sdělit veřejnosti, vždyť by se na tvarůžky vrhli a všechen výzkum znehodnotili. Kdo by to byl řekl, takový nevábný sýr a takový potenciál."
"Dobře," vyrukoval s řešením, "Protože je potřeba vyhnout se nežádoucí publicitě, svou zprávu pro ministra upravím tak, aby vše vyznělo jako nehoda způsobená náhodným sledem okolností. Za Harryho vyléčení vám velice děkuji, ale chtěl bych vás požádat o seznámení s výzkumem a o možnost jeho využití k dalšímu experimentování. Nebojte se, nepřipravím vás o zasloužený úspěch." Proti tomuto návrhu starší lektvarista nic nenamítal. Byl si vědom, že ho Severus ochránil před mnoha problémy.
A tak skončila Velká sýrová aféra. Snape uzavřel své vyšetřování se závěrem, jaký přislíbil. Zároveň zpřísnil podmínky dovozu loštické pochoutky, aby na jejich trojici už nikdy nepadlo podezření. Harry po sýrové dietě prospíval na těle i na duchu, takže svému milenci činil jen radost a potěšení. Profesor Křiklan po roce bádání publikoval výsledky svého výzkumu, čímž došel světové slávy.
V neposlední řadě byli spokojeni i zaměstnanci Loštické továrny, protože se překvapivě zvedl obrat její výroby a v době světové hospodářské krize si výrazně finančně polepšili.
Konec

Žádné komentáře:

Okomentovat